Varför ska vi löpträna?

Under vår löparweekend i Nässjö så lägger vi främst fokus på löpning. Det finns många hälsoeffekter med konditions- och uthållighetsträning. Några hälsoeffekter är givna och några tänker vi inte alltid på. Oftast vill vi hitta en balans i vardagen och då är löpningen en smidig och enkel träningsform som gör det lätt för oss att vara hälsosamma samtidigt som vi sköter våra övriga vardagssysslor. Nedan följer några goda hälsoeffekter med löpning som studier visat:

  • Löpning stärker skelettet, vilket i sin tur kan förebygga benskörhet.
  • Löpning gör dig piggare under dagen och ökar din koncentrationsförmåga, samtidigt gör den även att du sover bättre på natten.
  • Immunsystemet stärks eftersom cellproduktionen ökar. Detta innebär att risken för att drabbas av en förkylning minskar med 50 procent. Dessutom blir förkylningssymptomen betydligt mildare om förkylningen väl sätter in för den som löptränar.
  • Löpningen kan även bidra till att din kroppsuppfattning ändras. Regelbunden träning förändrar synen på din kropp, och gör att du känner dig mer attraktiv. De psykologiska fördelarna i kombination med de fysiska gör att du utstrålar en fantastisk självkänsla – om du känner dig vacker kommer din omgivning att märka det!
  • Joggare lever längre! Att springa på låg eller måttlig intensitet i mellan 1–2,5 timmar sammanlagt varje vecka förlänger livet med 5,6 år för kvinnor och 6,2 år för män.
  • Löpning ökar blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan. Detta i sin tur optimerar hjärnans kognitiva förmåga och förbättrar  på så vis minnet, koncentrationsförmågan, beslutsförmågan och reaktionsförmågan.